تبلیغات
آموزگار من - روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه

پرواز را با پرواز آغاز نمی کنند.....


Admin Logo
themebox Logo



آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر




تاریخ:سه شنبه 11 مهر 1391-03:44 ق.ظ

نویسنده :سوران داروند

روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه

چكیده

در این مقاله رشد همه جانبه‌ی شاگردان توسط تدریس با الگوی تركیبی برای یادگیری در كلاسهای چندپایه مورد نظر است ، به طوری كه شاگردان با دریافت آموزش در كلاسی كه معلم از این الگو استفاده می كند علاوه بر افزایش یادگیری می تواند درباره‌ی مراحل رشد اجتماعی ، شناختی اخلاقی انفرادی و رفتاری خود آگاهی یابند . هدف معرفی یک الگوی تركیبی برگرفته از الگوهای تدریس پیش سازمان‌دهنده ، استقرائی ، ‌دریافت مفهوم ، كاوشگری ،‌ بدیعه پردازی ، یاران در یادگیری ، انفرادی و سیستم رفتاری برای تدریس در كلاسهای چندپایه است . نكته‌ی قابل توجه این است كه در این الگو از آموزش مستقیم و غیرمستقیم بطور هماهنگ استفاده می شود و می توان تمام اوقات كلاس را مصروف وظایف مرتبط با تعلیم و تربیت كرد و بر بهره‌وری در كلاس درس افزود و معضل كمبود وقت را كه تدریس به شیوه‌ی مستقیم ایجاد می كند به جوی شوق‌برانگیز كه شاگردان را به طی مراحل یادگیری می كشاند تبدیل كرد . تدریس خوب مبتنی بر الگوها و روشهای مناسب باعث برطرف شدن بخش عظیمی از مشكلات كلاسهای چندپایه خواهد شد . و این كلاسها را برای معلم و دانش آموزان لذت بخش می سازد .

در استفاده از الگوی ترکیبی جهت تدریس در کلاس های چند پایه مواردی از قبیل :

تعداد شاگردان ، تعداد پایه ها ، فقیر و غنی بودن شاگردان و زمینه ی اقتصادی ، فرهنگی و تربیتی مختلف آنان موجب افزایش یادگیری و کاهش پراکندگی پیشرفت تحصیلی شاگردان می شود . از این الگو می توان برای تدریس تمام سطوح و پایه های تحصیلی و نیز همه ی دروس استفاده کرد .

مقدمه :
هماهنگی با تغییرات دنیای در حال تغییر و دگرگونی ، یكی از نگرانی های انسان روزگار ماست . در سراسر دنیا اندیشمندان ، ‌سیاستمداران ، برنامه‌ریزان آموزشی و پدران و مادران تلاش می كنند شیوه‌هایی بیابند كه بتوان با استفاده از آنها كودكان امروز را برای زیستن در دنیای غیر قابل پیش‌بینی فردا آماده كرد . تاكنون مطالب بسیاری در مورد هدف تعلیم و تربیت نوشته شده است شاید بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت معتقد باشند كه تربیت ، فراگیران را به سطوحی از رشد می رساند كه خود به تنهایی قادر نیستند به آن سطوح برسند .
مایه‌ی بسی تأسف است كه مدارس امروز برای دستیابی به فن‌آوری‌هایی كه به كار یافتن اطلاعات می آیند ، در فشار قرار گرفته‌اند واین امر به بهای غفلت آنها از چهار ستون آموزش یعنی «آموختن چگونه دانستن ، آموختن چگونه رفتار كردن ، آموختن چگونه با دیگران زیستن و آموختن چگونه بودن» تمام شده‌است .
تعلیم و تربیت فقط فراهم آوردن اطلاعات نیست بلكه پرورش كامل شخصیت انسان و سیر و سفر به دنیای درون به قصد ایجاد شناخت و پرورش ارزشهاست . در چنین دیدگاهی بی‌گمان معلمان در كانون فرایند آموزش جای می گیرند و آموزش بدون وجود آنان ناممكن است . به گمان بسیاری از ما جوهر آموزش – آموختن به منزله‌ی گنج درونی انسان- نامحسوس و درك ناشدنی است .
از جنبه‌ی آرمانی، آموزش ارتباط دوسویه است كه در طی آن معلم و شاگرد هر دو می آموزند . به گفته‌ی مهاتما گاندی ، معلم واقعی كسی است كه خود را شاگردِ شاگردانش بداند . یكی از موضوعهای كلیدی كنفرانس جهانی آموزش برای همه تلاش برای یافتن روشهای یادگیری نوین و سازگار‌تر با نیازهای دانش آموزان بود .هیچ راه‌حل آماده‌ای برای پیشرفت آموزش نمی توان یافت . هر كشور و اجتماعی باید روشهای آموزش خاص خود را بیابد و از تجربه‌های سایرین برای مقابله با مشكلات خویش بهره جوید .
كسانی كه اصلاح روشهای آموزش را مدنظر دارند برای رسیدن به مقصود باید با چراغ خرد و تجربه گام بردارند و معلمان كارآمد و تأثیرگذار را سرمشق خود قرار دهند . با اندكی مطالعه در تاریخ تعلیم و تربیت می توان دریافت كه سابقه‌ی كلاسهای چندپایه به آغاز تعلیم و تربیت گروهی منتهی می شود . و با درنظر گرفتن بافت جمعیتی روستاها در آینده نیز وجود خواهد داشت زیرا علاوه بر آن كه مسأله‌ی غیره اقتصادی بودن كلاسهای كم تعداد را حل می كند به تكمیل پایه‌های تحصیلی نیز كمك می نماید . پراكندگی روستاها ، عوامل خاص جغرافیایی ، رشد منفی جمعیت به صورت كلی و كمبود تعداد دانش آموزان واجب‌التعلیم در بعضی از روستاها ، استفاده از وجود اطفال لازم التعلیم در امور كشاورزی در سایر امور معاش خانواده‌های روستایی ، كمبود یا نامناسب‌ بودن راههای ارتباطی بین روستاها و شهرها ، عدم موافقت بیشتر خانواده‌های روستایی به تحصیل دختران و .... از جمله مسایلی است كه وجود این كلاسها را الزامی می سازد . پس شایسته است نوع نگاه ما به این كلاسها و ضرورت وجودشان تغییر نماید و به عنوان یك « فرصت آموزشی» و نه یك « بحران» كلاسهای چند پایه را مورد توجه قرار بدهیم . می توان گفت كه این كلاسها مثال زدن چندنشان با یك تیر است چون معلمی ك در یك كلاس چند پایه تدریس می كند در واقع در طول یك سال ، تجربه‌ی شش سال آموزش را به دست می آورد. پس باید تدریس در این كلاسها را غنیمت بدانیم و به عنوان یك فرصت خوب به آن بنگریم .
تدریس و یادگیری در همه جای جهان در محیطهای اجتماعی به نام كلاس درس انجام می گیرد . در این كلاس‌ها دانش آموزانی وجود دارند ، كه سطح توانایی‌ها و قابلیتهای آنها بسیار یكسان است . این گونه كلاسها ، كلاسهای همگون نامیده می شوند. كلاسهای دیگر شامل دانش آموزانی است كه از نظر قابلیتها ، میزان یادگیری‌های اولیه و سایر ویژگی‌ها بسیار با یكدیگر تفاوت دارند . این گونه كلاسها ، كلاسهای ناهمگون نامیده می شوند . كه كلاسهای چندپایه مثال بارزی از آن است كه حتی چند پایه‌ تحصیلی در یك كلاس قرار می گیرند .
تحقیقات زیادی برای مقایسه تأثیر كلاسهای همگون و ناهمگون در مورد میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده‌است . نتایج تحقیقات مزبور را می توان چنین بیان داشت كه دانش‌آموزان ضعیف در كلاسهای همگون در مقایسه با همتایان خود در كلاس‌های ناهمگون گرایش كمتری برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی دارند . تأثیر مستقیم محیط روانی كلاس بر روی یادگیری دانش‌آموزان به عنوان یك عامل مهم دارای پشتوانه‌ای تجربه‌زیادی است . والبرگ محیط روانی كلاس را به عنوان جو یا فضای كلاس توصیف می كند . كه بالقوه همانند یك گروه اجتماعی بر آنچه كه دانش آموزان یاد می گیرند ، تأثیر می گزارد .
والبرگ حتی بیان می كند كه تأثیر محیط روانی كلاس بر یادگیری نتایج شناختی ، عاطفی و رفتاری تقریباً 30 درصد می رسد . تأثیر این عامل در یادگیری نتایج مذكور از تأثیر عوامل دیگر مانند رفتار ورودی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر است .

سه عنصر محیط روانی كه مربوط به یادگیری دانش آموزان است عبارتند‌ از :
عاطفه ، وظیفه و سازماندهی . معلمان اثربخش با تركیب این سه عنصر قادر به ایجاد و آفرینش كلاسهای خواهند بود ، كه در نظر دانش آموزان وجهه‌ای جذاب ، وظیفه‌مدار و كاملاً سازمان یافته دارد . كلاسهای جذاب ، كلاسهایی هستند كه در آن دانش آموزان متوجه گونه‌ای احترام متقابل میان خود و معلم می شوند ، روابطی مثبت و منفی بر همكاری و مشاركت میان دانش‌آموزان حاكم است و در نهایت درچنین كلاس هایی ، آنها از رضایت و خرسندی بیشتری بهره‌مند می شوند .
در 30 سال گذشته سه تحول مهم موجب پیشبرد تدریس شده‌است . یكی تحقیق مداوم بر الگوهای خاص و توسعه‌ی الگوی جدید و در نتیجه ، شفاف سازی بوده كه بر اثربخشی آنها افزوده‌ است . دوم توسعه تركیب الگوها با برنامه‌های قوی درسی است . سوم تحولات تكنولوژی الكترونیكی كه توسعه‌ی كتابخانه‌ها را همراه دارد و اطلاعات انبوهی به داخل كلاس های درس كودكان می آورد .

حال این سؤال پیش می آید ، كه چرا با وجود این سه تحول مهم تعلیم و تربیت در كلاس های چندپایه هنوز مورد انتقاد است ؟

در جواب این سؤال می توان گفت : كه جدا از كمبود زمان ، تعداد پایه‌ها ، عدم وجود امكانات آموزشی و .... مهمترین دلیل آن ناشناخته ماندن الگوهای خوب تدریس برای بسیاری از مربیان تعلیم و تربیت و به كارنبستن آنها می باشد و آن هم به دلیل كم تجربه بودن معلمان كلاسهای چندپایه می باشد . چون اكثر معلمان این كلاس ها معلمانی باتجربه‌ی كم می باشند كه در اوایل خدمت خود هستند لازم است آن الگوها را بشناسند ، یادبگیرند و به كار ببرند .

كلاسهای چندپایه را می توان با كمك روش های زیر اداره كرد :
- روش محوری .
- روش گروهی .
- روش مشترك محوری و گروهی .
ولی هر كدام از این روش دارای محاسن و معایبی است اما به گفته‌ی یكی از صاحبنظران تعلیم و تربیت «همه روشها فقط وسیله هستند» این ما هستیم كه باید در صورت ملاحظه‌ای شیوه‌های بهتر ، خود را در قالب خاص قرار ندهیم .

حال این سؤال پیش می اید كه بهترین روش تدریس در كلاس‌های چندپایه كدام است ؟

هیچ یك از روشهای تدریس فی‌نفسه خوب یا بد نیستند بلكه نحوه و شرایط استفاده از آن هاست كه باعث قوت یا ضعفشان می شود . لذا معلم باید با توجه به : هدفهای آموزش – محتوی هر درس – نیازها و علایق دانش آموزان – امكانات موجود – تراكم دانش آموزان – تعداد پایه‌های موجود در كلاس و ... مناسب ترین شیوه را برای یك تدریس مطلوب انتخاب نماید .
مسلماً در یك جلسه تدریس ، الزاماً نباید فقط از یك روش استفاده كنیم و بر حسب موقعیت می توانیم تركیبی از روشهای تدریس را مورد بهره‌برداری قرار دهیم . برای انجام این مهم باید شناخت ، توانایی و مهارتهای فراوان در بكار بردن الگوهای متنوع تدریس را داشته باشیم . بسیاری از معلمان میان الگو و روش تفاوت قائل نیستند ولی با توجه به تعاریف الگو و روش تدریس می توان دریافت كه هر معلمی در واقع با انتخاب یك الگوی خاص ، راه و روش و رسانه‌ی مورد لزوم برای رسیدن به هدف را نیز انتخاب كرده‌است .
اینكه فقط نیاز به تغییر را بشناسیم در خیلی از موارد ما را به مقصود نمی رساند . دستیابی به پیشرفت آموزشی به دانسته‌ها و مهارتهای معلمان بستگی دارد . البته معلم باید مفاهیم پیچیده را توضیح دهد اما شیوه‌های دیگری هم برای اصلاح آموزش داریم كه دستیابی به آنها به مهارت معلم نیاز دارد . معلمان می توانند مهارتهای خود را از منابع زیر بدست آورند :

1- دوره‌ی كارآموزی قبل از خدمت .
2- كتابها و راهنما و دستورالعملها .
3- دوره‌ی كارآموزی ضمن خدمت .
با مراجعه به منابع جدید و شبكه‌ای اینترنتی به ویژه شبكه‌ی انجمن برنامه‌ریزی درسی و رهبری آموزش ، كلیه‌ی الگوها مورد بررسی قرار گرفته و تلاش گردیده تا مفاهیم اصلی و كلیدی هر یك از الگوها استخراج ، سازماندهی مجدد و خلاصه گردد . در مجموع ، بر اساس مطالعات انجام شده در دهه 90 و اوایل قرن 21 ، تمایل متخصصان الگوهای تدریس دال بر طبقه‌بندی كردن الگوهاست براساس آخرین طبقه‌بندی الگوهای تدریس در چهارخانواده اصلی تقسیم بندی شده‌اند این خانواده‌ها عبارتند از:

الف) خانواده‌های پردازش اطلاعات .
ب) خانواده‌ی اجتماعی تدریس .
ج- خانواده‌تدریس فردی .
د) خانواده‌ی سیستم رفتاری .
اگرچه هر یك از خانواده‌های الگوهای تدریس رویكردی متمایز نسبت به تدریس دارند اما به هیچ وجه متضاد نبوده و می توان از عناصر و مؤلفه‌های آنها به صورت تركیبی سودجست . این امر مستلزم خلاقیت ، تجربه‌ و مهارت و وسواسی علمی و حرفه‌ای است . در اینجا به طور مختصر به چهار خانواده الگوهای تدریس اشاره می شود . كه می توان از تركیب این الگوها جهت بالا بردن كارآیی معلمان در كلاسهای چندپایه به منظور جبران كمبود وقت و تعداد پایه‌ها و .... استفاده كرد .

الف) الگوهای پردازش اطلاعات

خانواده‌ی الگوهای پردازش اطلاعات ، همانطوری كه از اسم شان پیداست ، در پردازش اطلاعات به دانش آموزان كمك می كنند . علاوه بر این دانش آموزان در حین جمع‌آوری اطلاعات و كار روی آنها ، معمولاً دانش را به شكل مشاهدات یا داده‌های از كتابها و منابع بدست می آورند . پس دانش در سطح سازمان یافته‌تری ایجاد می شود ، بدین ترتیب كه با طبقه‌بندی ساده شروع می شود و سطح آن تا ساختار دانش رشته‌های علمی و نهایتاً‌ تا دانش نظری از جمله راه‌های مختلفی كه تئوری‌ها ساخته می شوند گسترش می یابد .
الگوهای پردازش اطلاعات به روشهایی تأكید می كنند كه از طرف گردآوری اطلاعات و سازماندهی آنها ، درك مشكلات و ارائه راه‌حلهایی برای آنها و توسعه مفاهیم و زبان برای انتقال راه‌حلها ، شور و شوق انسان را برای درك جهان افزایش می دهند . تمام الگوهای پردازش اطلاعات به دانش‌آموزان كمك می كنند تا نسبت به استراتژی‌های یادگیری آگاهی یافته و از این استراتژیها برای تحقق و تفكر در دنیای پیرامون‌شان استفاده نمایند . بنابراین ، این مدلها وجه اشتراك زیادی دارند . همه‌ی آنها در یك هدف مشترك هستند ، هدف مشترك آنها این است كه در فراگیران كاوشگری پرورش دهند . با این حال ساختار و اهداف این مدلها ، با توجه به آنچه مورد تأكید قرار می دهند . ابزار یادگیری و جنبه‌های از محتوا كه فراگیران را قادر به كشف می‌كند متمایز هستند . و از این خانواده‌ها می توان به الگوهای تفكر استقرائی ، كسب مفهوم و پیش سازمان دهنده اشاره كرد.

ب) خانواده‌ی الگوهای اجتماعی تدریس :

وقتی با هم كار می كنیم یك انرژی جمعی به نام سینرژی (هم‌افزایی) تولید می كنیم الگوهای اجتماعی تدریس به وسیله تشكیل گروههای یادگیری ، از این پدیده استفاده می كنند .
الگوهای اجتماعی شبیه به هم هستند از این جهت كه همگی مهارت اجتماعی و سینرژی (هم‌افزایی) را افزایش می دهند و در نهایت در دانش آموزان تعهد اجتماعی ایجاد می كند و ابزارهای را برای مشاركت در بالاترین اشكال جریان دموكراتیك فراهم نمایند . تمام الگوها به ‌دانش‌آموزان كمك می كنند . تا از طریق بررسی جمعی ، ساخت دانش را فرا بگیرند . الگوهای اجتماعی ، از لحاظ تعامل اجتماعی دامنه‌ اهداف اجتماعی را مورد توجه و تأكید قرار می دهند . و از الگوهای این خانواده می توان به الگوهای ایفای نقش ، بررسی گروهی و كاوشگری اجتماعی اشاره كرد .

ج) خانواده الگوهای تدریس فردی

الگوهای یادگیری فردی با چشم انداز شخصیتی یك فرد آغاز می شوند و تلاش می كنند تا آموزش و پرورش را طوری شكل دهند تا بتوانیم خودمان را بهتر درك كنیم ، مسئولیت آموزش و پرورش خودمان را بر عهده بگیریم و یادبگیریم به حدی فراتر از رشد فعلی‌مان برسیم برای اینكه در جستجوی‌مان برای زندگی در سطح بالا ، حساس‌تر ، قوی‌تر ، شویم . گروه الگوهای فردی به دیدگاه فرد توجه زیاد می كند و در صدد هستند تا استقلال سازنده را در فرد تشویق نمایند تا افراد به طور فزاینده‌ای خودآگاه شوند و مسئولیت سرنوشت خودشان را برعهده بگیرند . و از الگوهای این خانواده می توان به الگوهای تدریس غیرمستقیم ، خودشكوفائی و سیستم‌های مفهومی اشاره نمود .

د) خانواده‌ سیستم‌های رفتاری

در این الگوها ، انسان به منزله سیستم‌های ارتباطی خود اصلاح‌گر در نظر گرفته می شوند كه در واكنش نسبت به اطلاعات دریافت شده در مورد نحوه انجام موفقیت آمیز وظایف ، رفتار خود را تغییر دهند . از الگوهای این خانواده می توان به الگوهای یادگیری اجتماعی ، تدریس مستقیم و یادگیری در حد تسلط اشاره‌ كرد .
بدون مطالعه‌ی چهار خانواده الگوها نمی توان هماهنگی الگوها را با هدفها در زمان تدوین برنامه‌ تحصیلی ، دروس و فعالیتها به طور كامل در نظر آورد . اما باید به خاطر سپرد . هنگام بررسی هر الگو برای تدوین برنامه‌های یادگیری ، در واقع الگو بخشی از سابقه‌ی ذهنی ما می شود . جالب‌ترین نتیجه تحقیقات نشان داد اثرات چشمگیر ناشی از تركبی چند الگو برخورد با مسائل چند جانبه‌ی آموزش و پرورش است . تحقیقات اسپالدینگ اهمیت تركیب الگوها در یك برنامه‌ی آموزشی و پرورشی برای روی هم گذاردن و نایل آمدن به هدفهای چندگانه را نشان می دهد . آموزش و پرورش مؤثر مستلزم تركیب یادگیری انفرادی ، اجتماعی ، و تحصیلی است با استفاده از چندین الگوی مناسب به بهترین نحو حاصل می شود .
روشهای تدوین‌ یافته در كلاسهای چندپایه می تواند برای نوع خاص محتوا در یك پایه موفقیت آمیز و برای اغلب محتوای پایه‌های دیگر تطبیق یابد . به طور مثال ، از روشهای استقرائی ، كه برای محتوای علوم تجربی و اجتماعی تدوین یافته است می توان برای مطالعه‌ی ادبیات و ارزشهای اجتماعی استفاده شود . پس از یك الگوی خاص می توان برای تمام پایه‌ها به طور همزمان استفاده نمود و باید توجه داشت كه استفاده از الگوی خاص چون دارای برنامه و صرفه‌جویی در وقت است می تواند به طور جدی معضل كمبود وقت كه بیشتر ناله و شكوه معلمان كلاسهای چند پایه از آن است و سردرگمی را در كلاسهای چند پایه برطرف كند و فضای بانشاط برای دانش آموزان و معلم به وجود آورد . استفاده از الگوی ایفای نقش در یك كلاس چندپایه كه دارای پایه‌های سوم تا پنجم است می تواند بهترین اثر آموزشی و پرورشی را به جا بگذارد . بطور مثال می توان از آن برای تدریس تاریخ پایه پنجم ، انشا نویسی پایه‌چهارم و هنر پایه سوم همزمان استفاده نمود . كه این مصداق همان زدن چند نشانه با یك تیر است . و این نیز تنها زمان امكان‌پذیر است كه معلمان آشنایی و تسلط كامل بر الگوهای مناسب تدریس داشته باشند .
پس می توان گفت بهترین روش و الگو جهت تدریس در كلاسهای چندپایه همان الگوی تركیبی است . كه به اثرات مثبت آن تا حدی اشاره شد . و باید توجه داشت هدف مشترك تمام الگوها كمك به توانمند شدن شاگردان در یادگیری است یعنی یادگرفتن نحوه‌ی یادگیری .
هدف این مقاله معرفی یك الگوی تركیبی تدریس برگرفته از الگوهای تدریس ، پیش‌سازمان‌دهنده ، استقرائی ، دریافت مفهوم ، كاوشگری بدیعه‌پردازی ، یاران در یادگیری ، انفرادی و سیستم رفتاری برای تدریس در كلاس‌های چندپایه است . نكته قابل توجه این است كه در این الگو از آموزش مستقیم و غیرمستقیم به طور هماهنگ استفاده می شود . و می توان تمام وقت كلاس را مصروف وظایف مرتبط با تعلیم و تربیت كرد و بر بهره وری در كلاس افزود و معضل كمبود وقت را در كلاس‌های چندپایه كاهش داد . و همچنین می توان جو یكنواخت و كسل كننده‌ای را كه تدریس به شیوه‌ی مستقیم ایجاد می كند به جو شوق برانگیز كه شاگردان را به طی مراحل یادگیری می كشاند تبدیل كرد . با استفاده از الگوهای تركیبی مواردی از قبیل : تعداد پایه‌ها ، تعداد شاگردان ، فقیر و غنی بودن شاگردان و زمینه‌های اقتصادی ، فرهنگی و تربیتی مختلف آنان موجب افزایش یادگیری و كاهش پراكندگی پیشرفت تحصیلی شاگردان می شود و به شاگردان كمك می كند تا خود الگو را به عنوان یك الگوی یادگیری برای یادگیری سایر دروس به كار گیرند و به سوی استقلال در اندیشه و خلاقیت گام بردارند و همچنین این الگو برای تمام سطوح و پایه‌های تحصیلی و نیز همه‌ی دروس كاربرد دارد .
به هرحال توانایی صفت خوبی است ، و یك الگو یا تركیبی از الگوها كه بتواند توانایی را افزایش دهد بر هر چیزی كه شاگرد برای سالیان متوالی در پیش دارد اثر خواهد گذاشت و یادگیری در خلال این سالها را افزایش خواهد داد . حتی ساده‌ترین شیوه‌های متداول یادگیری توأم با تشریك مساعی ، از اندازه اثر نسبتاً‌ متعادلی برخوردار است . اما برنامه های بهبود آموزش مبتنی بر روشها و الگوهای بسیار خوب تدریس موجب افزایش سرعت پیشرفت كودكان در كلاسهای چندپایه می شود و تدریس خوب مبتنی بر این روشها و الگوهای مناسب باعث برطرف شدن بخش عظیمی از مشكلات كلاسهای چندپایه خواهد شد و این كلاسها را برای معلم و دانش آموز لذت بخش می سازد .

پیشنهادات

* با فراهم سازی بستر مناسب می توان معلمان كلاسهای چندپایه را با روش‌ها و الگوهای مناسب تدریس این‌ كلاسها آشنا كرد .
* با استفاده از الگوها و روشهای مناسب تدریس می توان كلاسهای چندپایه را به عنوان یك فرصت آموزش در نظر گرفت نه یك بحران .
* با استفاده از الگوی تركیبی تدریس می توان از تمام اوقات كلاسی در كلاسهای چند پایه به طور مناسب استفاده كرد .
* با الگوی تركیبی تدریس می توان آموزش غیر مستقیم را به طور هماهنگ بر آموزش مستقیم افزود و موجبات رشد همه جانبه‌ی شاگردان را فراهم ساخت .
* با استفاده از الگوی تركیبی تدریس می توان جو یكنواخت و كسل كننده‌ای را كه دركلاسهای چندپایه ایجاد می شود به جوی شوق برانگیز كه شاگردان را به طی مراحل یادگیری می كشاند تبدیل کرد.
* استفاده از الگوی یاران در یادگیری و الگوی كاوشگری به شیوه ی محاكم قضایی موجب توسعه‌ی مهارت‌های اجتماعی و استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده ، الگوی دریافت مفهوم ، الگوی استقرائی و الگوی بدیعه پردازی موجب توسعه‌ی معارتهای شناختی شاگردان می شود . و در عین حال برخورد آگاهی و تسلط بر رفتار منظم آنان می افزاید . بنابراین با تركیب این الگوها در یك الگوی تركیبی تدریس می توان موجبات رشد و توسعه‌ی همه جانبه‌ی شاگردان را فراهم كرد .
* برای استفاده از الگوی تركیبی مواردی از قبیل : تعداد شاگردان ، فقیر و غنی بودن شاگردان ، تعداد پایه‌ها و زمینه‌ی اقتصادی ، فرهنگی و تربیتی مختلف آنان موجب افزایش یادگیری و كاهش پراكندگی پیشرفت تحصیلی شاگردان می شود .
* الگوی تركیبی تدریس بر تمام سطوح و پایه‌های تحصیلی و نیز همه دروس كاربرد دارد .

منابع و مآخذ:

* آندرسون ، دبلیو لوین . افزایش اثربخشی معلمان در فرایند تدریس .
* سازمان آموزش و پرورش استان مازندران. . آموزش راههای یادگیری
* بهرنگی ، محمد رضا . الگوهای تدریس . (2004) .
* بهرنگی ، محمد رضا . ره‌آوردهای نظری و تجربی .
* حاج اسحاق ، سهیلا . آموزش راههای یادگیری .
* حاج اسحاق ، سهیلا . فرایندیاددهی یادگیری در كلاسهای چند پایه .



نظرات() 
نوع مطلب : مقالات 
joma jewellery christening
دوشنبه 20 فروردین 1397 05:51 ق.ظ
I have heard how lovely Santa Fe is. Not a lot. Select high quality pieces you can wear again and possibly even move on to your daughter sometime.
https://i.imgur.com/l7Zk2xt.jpg
یکشنبه 19 فروردین 1397 10:41 ب.ظ
Those resources return into expanding the beds base further, updating troops, and building even more fearsome armies.
Coleman
چهارشنبه 15 فروردین 1397 09:42 ب.ظ
I absdolutely love your blog and find many of your post's
to be exactly I'm looking for. Does one offer guest writers to write content for yourself?
I wouldn't mind creating a post or elaborating on a number of the suhjects you write about here.
Again, awesome web log!
joma jewelry necklace
چهارشنبه 15 فروردین 1397 04:38 ب.ظ
Seeing pictures of Diana still makes it onerous to think she's gone....just the image frozen in time.
joma jewellery inverness
چهارشنبه 15 فروردین 1397 01:12 ب.ظ
Particularly as in that time, the price of silver
has risen in any case. So my love/hate relationship with etching
sterling silver continues.
http://myrnasnodderly.soup.io/post/520388970/What-Leads-To-Heel-Pain-To-Surface
دوشنبه 5 تیر 1396 01:30 ب.ظ
Hello there, You have performed an excellent job.
I'll certainly digg it and in my view recommend to my friends.
I am confident they'll be benefited from this website.
hoodvbwwkccpbi.jimdo.com
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 12:02 ب.ظ
Good day very cool website!! Guy .. Excellent ..
Amazing .. I'll bookmark your website and take
the feeds additionally? I'm glad to find numerous helpful info
here in the submit, we'd like develop extra strategies in this regard,
thank you for sharing. . . . . .
گروه تبلیغاتی پروانه
پنجشنبه 31 فروردین 1396 03:19 ب.ظ
سلام و احترام خدمت مدیر وبلاگ!
گروه تبلیغاتی ما جهت افزایش بازدید وبلاگ شما اقدام به ارسال پیام به دیگر وبلاگها می کند.
شما میتوانید بسته های تبلیغاتی افزایش بازدید سفارش دهید و به راحتی بازدید وبلاگ خود را زیاد کنید.
برای اطلاعات بیشتر و سفارش به وبلاگ ما بیایید.
موفق باشید!

BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 03:36 ب.ظ
Hurrah! At last I got a web site from where I can genuinely get useful information regarding my study and knowledge.
BHW
دوشنبه 21 فروردین 1396 01:20 ب.ظ
Hello there, I discovered your blog by the use of Google
at the same time as searching for a comparable topic, your web site came up, it appears
to be like great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, simply become aware of your blog thru Google, and
located that it is truly informative. I'm going to watch out for brussels.

I'll be grateful if you happen to continue this in future.
Many people will be benefited from your writing. Cheers!
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 11:33 ب.ظ
Nice response in return of this question with
genuine arguments and describing everything on the topic of that.
manicure
شنبه 12 فروردین 1396 12:42 ق.ظ
Post writing is also a fun, if you know after that you can write or else it is complicated to write.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر